LEHMITULET, KARJANKUTSUHUUDOT, ILTALYPSY, SEPAROINTI,
KIRNUAMINEN, LEIPÄJUUSTON VALMISTUS
Lehmitulet sytytettiin kesäiltaisin,
kun karja kutsuttiin kotitanhualle lypsettäväksi. Lehmät
ajettiin aidattuun tarhaan, johon sytytettiin hyttysten karkottamiseksi
savuava tuli.
Joutopäivillä lehmitulet, "lehmisavut",
ovat syttyneet kahdesti, vuoden 1976 sahtijuhlan yhteydessä
ja vuoden 1983 Perinnepuhde -tapahtumassa. Molemmissa perinnenäytöksissä
lehmisavuihin liittyi myös iltalypsynäytös. Lehmien
hoito on kuulunut naisille: Itä-Suomen kaskikulttuurissa
lehmä on lampaan ohella ollut keskiajalta periytyvän
käsityksen mukaisesti naisten omaisuutta. Merkillepantavaa
on, että nykyiset lehmännimet ovat paljolti samoja
kuin pari-kolmesataa vuotta sitten. Lehmien kutsuhuudot ovat
niinikään vanhaa perua; niitä kuultiin myös
Joutopäivillä v. 1983, jolloin Mieskonmäen kylän
emännät esittelivät karjankutsuhuutoja. Niitä
oli "yhtä paljon kuin kutsujiakin".
Maito lypsettiin iltalypsynäytöksessä
vanhan tavan mukaan yksikorvaiseen puukiuluun. Maito on ollut
tapana kerätä suurempaan kaatonokalliseen puuastiaan
ja puhdistaa siivilällä; alkukantaisimmillaan tuohesta
kerätyllä suppilolla, jonka täytteenä oli
tuoreita katajan- tai kuusenhavuja. Maitoa tavattiin lypsää
kesäaikana kahdesti vuorokaudessa, eikä maitoa käytetty
vanhastaan sellaisenaan; lypsylämmintä maitoa annettiin
vain pikkulapsille. Muu väki nautti maitonsa pääasiallisesti
happamana piimänä tai kirnupiimänä.
Kirnu, kapea ja korkea voin valmistukseen
käytetty puuastia on ollut maassamme käytössä
jo keskiajalla. Voin kirnuamiseen tarvittiin kermaa, joka erotettiin
siten, että maito hapatettiin matalissa puuastioissa, kehloissa.
hapatetun maidon pintaan noussut kerma kuorittiin puulusikalla
kirnuun. Kirnun mäntää liikuteltiin rytmikkäästi,
jotta kerma lähti vellomaan, ja kun se oli muuttunut voikokkareiksi,
ne siirrettiin kiulun pestäväksi pariin-kolmeen kertaan
ja suolattavaksi.
Myöhemmin käyttöön
tulivat separaattorit, jonka kampea pyörittämällä
kerma saatiin erotettua maidosta vähemmällä vaivalla
kuin pystykirnua käyttämällä. Separointia
nähtiin Joutopäivillä vuonna 1983, kuten myös
kirnuamista ja voin suolausta. Leipäjuustoa maisteltiin
niinikään v. 1983 sekä 1992 Veijo Virtasen johdolla.
Maidosta valmistettu juustomassa taputeltiin
ison leivän muotoiseksi juustolaudalle ja suolattiin. Juustolauta
laitettiin vinoasentoon takkatulen loisteeseen. Juustoa käänneltiin
tarpeen mukaan, kypsyttyään se oli väriltään
ruskean täplikäs.
NUOTANVETO, VERKONPAULOTUS, RYSÄ
Nuotta on "suoran seinän tapainen
verkkopyydys, jonka perukkaan kalat saarretaan". Nuottalajeja
on kymmenittäin, ja ne eroavat toisistaan siinä, millaisissa
vesissä ja mihin vuodenaikaan niitä käytetään.
Nuotan lähtökohtana voidaan pitää lehdesnuottaa,
jolla saarrettiin saalista kalaparvesta. Suomalaiset nuotat ovat
olleet havaspyydyksiä, jotka on kudottu hamppulangasta.
Nuotan perusosat ovat verkkoseinämä,
verkko eli havas, joka on varustettu ylä- ja alareunastaan
paulalla, erikseen kohoilla ja painoilla eli kiveksillä
sekä vetoköysillä. Nuotta on tavallisesti jamottu
kokoon useista verkoista, joista ensimmäistä havasverkkoa
sanotaan koirioverkoksi, sivuja reisiksi. Nuotta päättyy
muodoltaan pussimaiseen poveen. Kohoja, jotka valmistettiin puusta,
kaarnasta, korkista tai tuohesta ja joiden materiaali vaihteli
paikkakunnittain, pidettiin sekä nuotan reisissä että
köysissä. Painot olivat joko muodoltaan sopivia alapaulaan
sidottuja luonnonkiviä tai erilaisia tuohesta käärittyjä
kiveksiä.
Nuottaa vedettiin miesvoimin tavallisesti
pitkin pohjaa ulapalta rantaan päin. Ensimmäisen kerran
Joutopäivillä nuottaa vedettiin vuonna 1972 Ollinsalmessa.
Tämä nuotanveto oli ensimmäinen varsinainen työnäytös
Joutopäivien historiassa, ja se aloitti jokakesäisten
pääasiassa paikkakuntalaisvoimin toteutettujen työnäytösten
sarjan.
Verkonpaulotusta päästiin seuraamaan
Puhdetyöpirtissä lukiolla v. 1979. Kalanpyydysten valmistaminen
ja huolto on kuulunut miehille. Paulat on valmistettu vettähylkivästä
materiaalista; männynjuurista, tuohesta, pajunkuoresta,
jouhista tai sianvillasta.
Rysä on mertaa muistuttava pyydys,
jossa on kaarien varaan pingotetut seinämät ja yksi
tai useampi nielu. Rysä on mannermainen pyyntiväline,
joka jo 1500-luvulla oli laajalti käytössä Suomessa.
Joutopäivillä nähtiin rysän valmistusta Puhdetyöpirtissä
vuonna 1977, rysän valmistusta esitteli Lauri Pylväläinen
Joutsan Mieskonmäestä.
RUKIINPUINTI
Rukiit puitiin riihessä, jonne ne
kannettiin lyhteinä pellolta. Lyhteet ahdettiin riihen parsille
alkaen peräseinältä ja edeten neljän viiden
parren leveydeltä kohti oviaukkoa. Ahtaaja istui kahareisin
parsilla ja otti lyhdeparin kerrallaan lattialla seisovalta antelijalta.
Ahtamisen jälkeen riihtä lämmitettiin
koivu- ja haapahaloilla, joiden avulla jauhoista uskottiin tulevan
valkeita. Riihenlämmitys oli taitolaji, joka vaati huolellisuutta
ja kokeneisuutta. Riihen lämpö ei saanut nousta liian
korkeaksi, etteivät jyvät olisi riihtyneet itämättömiksi
liiassa kuumuudessa. Riihen lämmitys kuului yleensä
talon iäkkäämmille miehille, vaarille tai perhepiirin
naimattomalle setämiehelle. Siellä, missä peltoviljely
on nuorempaa, kuten Savossa, Karjalassa ja Pohjois-Suomessa,
riihitys on lämmittämisestä alkaen ollut naisten
työtä.
Jos elot olivat syysauringossa kuivahtaneita,
niiden lämmittäminen kesti iltapäivästä
seuraavaan aamuun. Puinti aloitettiin aamuvarhaisella, neljältä
tai viimeistään viideltä. Puinaväkeä
tarvittiin keskimäärin seitsemän henkeä.
Jyvien irrottaminen riihikuivista lyhteistä
tapahtui kahdessa vaiheessa. Aluksi lyhde otettiin kainaloon
ja iskettiin muutaman kerran sen latvapuolta riihenseinään.
Seuraava vaihe, varstoilla puinti tapahtui Itä-Suomessa
riihessä, Länsi-Suomessa erillisessä ilmavassa
puintihuoneessa eli luuvassa. Seinään lyödyt ruislyhteet
nostettiin pienen luukun kautta luuvaan, missä ne tapettiin
varstoilla. Tappajat, tavallisesti neljä henkilöä,
löivät lattialla olevia lyhteitä pareittain tahdissa.
Välillä lyhteitä käännettiin, ja toisen
tappokierroksen jälkeen ne pudisteltiin. Avustaja sitoi
lopuksi oljet isoiksi kuvoiksi ja siirsi ne olkilatoon.
Luuvan lattialle jääneestä kasasta haravoitiin
tähkäpäät ja oljenkappaleet omiksi kasoikseen,
jyvät omakseen. Suurimmat roskat eroteltiin, jonka jälkeen
viskaaja alkoi erotella jyviä. Jyvät heitettiin viskaimella,
lyhytvartisella puulapiolla nykäyksittäin kohti nurkkaa.
Raskaimmat eli parhaat jyvät lensivät kauimmaksi viskaajasta.
Lähimmäksi viskaajaa jäävät jyvät
olivat siis huonolaatuisimpia. Kun jyvät oli lajiteltu viskaamalla,
ne hypiteltiin vinoseinäisessä pohtimessa, jota pideltiin
korvista kaksin käsin; tämä työvaihe puhdisti
siemenet akanoista ja muista pienemmistä epäpuhtauksista.
Varstat olivat joko yhdestä puusta
tehtyjä tai kaksiosaisia. Yksipuinen varsta syntyi oksasta
ja siihen liittyvästä puun runko-osasta. Tällaista
varstaa käytettiin erityisesti ohran puintiin, kaksiosaista
yhdistettyä varstaa rukiin puintiin. Kaksiosaisia varstoja
on useaa mallia, jotka vaihtelevat alueittain. Joutsassa käytössä
on ollut linkkuvarsta, jossa kieli on yhdistetty varteen puutapilla.
Linkkuvarsta-alue ulottuu Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan
järviseudun kautta Keski-Pohjanmaalle ja Kainuuseen.
Joutopäivillä ruista puitiin
linkkuvarstoilla vuonna 1983.
TUKKILAISKISAT
Tukkilaiskisat eivät itsessään
ole työnäytös, vaan Joutopäivien ohjelmaan
vuodesta 1973 kuulunut tapahtuma, jossa kilpaillaan tukkilaislajeissa.
Sestominen, puomijuoksu ja rullaus ovat lajeja, joissa uittomiehet
kilvoittelivat keskenään tukinuitossa ollessaan.
Vuonna 1972 Joutopäivien ohjelmatoimikunta
merkitsi tukkilaiskisat heti ohjelmaan. Järjestelytoimikunta
epäili kuitenkin Viherinkoskea suunniteltuna kisapaikkana,
ja kilpailu jäi pitämättä.. Seuraavana vuonna
kilpailut kuitenkin pidettiin Viherillä, ja siitä lähtien
tukkilaiskisoja järjestettiin yhtäjaksoisesti joka
kesä vuoteen 1983. Tämän jälkeen tukkilaiskisoja
on vietetty noin joka toinen tai kolmas vuosi, vuoteen 2000 mennessä
yhteensä 18 kertaa.
|
Tukinuittoa Joutsansalmessa
n. vuonna 1950. Uittomiehet kokoavat tukkilauttaa puoshakojen
eli keksien avulla. |
Joutopäivillä on kilpailtu perinteisesti
tukkijätkien tukkilaistaitolajeissa, joita ovat puomijuoksu,
sestominen ja rullaus.
Puomijuoksussa kilpailijan on tarkoitus juosta n. 60-70 metriä
pitkän vedessä kelluvan puomin päästä
päähän. Tukena tukkilaisella on keksi eli puoshaka.
Parhaat juoksijat selvittävät puomin minuutissa. Sestomisessa
melotaan tukin päällä seisten noin 70 metrin matka.
Melana käytetään ns. sestakeppiä, jonka suurin
sallittu leveys on 7 cm. Maaliin on tultava tukilla seisten,
mutta muuten putoileminen on sallittua. Rullauksessa kilpaillaan
mies miestä vastaan. Tukkilaiset seisovat tukilla vastakkain
ja yrittävät saada vastustajan putoamaan tukkia rullaamalla.
|
Puomijuoksua Joutopäivien
tukkilaiskisoissa. |
Joutsassa tukkeja on uitettu 1800-1900
lukujen vaihteesta 1950-luvun loppupuolelle, jolloin siirryttiin
autokuljetuksiin. Joutsassa ei ollut varsinaista puunjalostusteollisuutta,
joten puu piti kuljettaa muualle jalostettavaksi. Luontevinta
puut oli kuljettaa vesireittejä pitkin; uittaminen oli sekä
tehokas että edullinen tapa kuljettaa puutavaraa.
Puut kuljetettiin järvenselillä
puomin ympäröiminä avolauttoina; puomit oli yhdistetty
toisiinsa närelenkeillä. Kapeikoissa lautat hajotettiin
ja tukit uitettiin irrallaan. Uittoa tehtiin sään mukaan,
myrskyllä sitä ei voitu tehdä. Koskipaikoissa
tehtiin "otvitus", kaiteet vahvoista puista ohjaamaan
tukkeja, jotta ne eivät juuttuisi kiinni ja aiheuttaisi
ruuhkaa. Tukkeja ohjattiin puoshaoilla eli kekseillä, pitkiin
puuvarsiin kiinnitetyillä rautakoukuilla.
Pienillä järvillä tukkilauttoja
kuljetettiin keluveneillä, tappikelalla varustetuilla soutuveneillä.
Järvenselällä tukkilauttaa kuljetti hevoskiertoponttuu.
Myöhemmin hinaajat tulivat helpottamaan tukkilauttojen kuljetusta.
HEVOSKIERTOPONTTUU
Hevoskiertoponttuuta on käytetty tukkilauttojen
hinaamiseen järvenselällä. Joutsassa tukkilautat
kuljetettiin Suonteen yli Virtasalmen suulle vorokkiponttuulla;
ponttuun, lautan, keskellä oli pystysuoran akselin varassa
pyörivä ns. vorokki. vorokin ympäri kiertyi varppi
eli vaijeri, joka oli aluksi köyttä, myöhemmin
sinkki- tai teräsvaijeria. Vorokkia kiersi hevonen, joskus
kaksikin, toisinaan vorokkia pyöritettiin miesvoimin. Varpin
päässä oli raskas ankkuri, joka vietiin soutamalla
siihen suuntaan, johon lauttaa oltiin kuljettamassa. Ankkuri
kiinnitettiin rantaan, ja lautta vedettiin, varpattiin, ankkurin
luo. Tämän jälkeen ankkuria taas siirrettiin jonkin
matkaa ja lautta varpattiin. Tällä tavoin tukkilauttoja
kuljetettiin suuremmilla selillä. Matka taittui hitaasti
ja työläästi; hevosponttuu sai hinattua lauttaa
kilometrin tunnissa. Kosken niskaa tai voimakkaasti virtaavaa
jokea lähestyttäessä niin lautta kuin ponttuukin
piti purkaa ja koota taas seuraavalla järvenselällä
uudelleen; tästä raskaasta ja vaivalloisesta työstä
oli tukkilaisromantiikka kaukana.
|
Hevoskiertoponttuu Joutsan
Hietasalmella v. 1980. Ponttuu vetää tukkilauttaa,
jonka vieressä etualalla keluvene. |
|