Dynasty tietopalvelu Haku RSS Joutsan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://www.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://www.joutsa.fi:443/d10web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Esityslista 27.06.2024/Asianro 5



 

Valvontaviranomaisen aloite Tarpaper Recycling Finland Oy:n ympäristöluvan YSL 59 §:n mukaista vakuutta koskevan lupamääräyksen muuttamiseksi

Tekninen lautakunta 27.06.2024     

224/11.01.00/2021  

 

 

Asian valmistelija(t): ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo p. 040 3479 209

 

Taustaa

Tarpaper Recycling Oy:llä on Joutsan teknisen lautakunnan 22.3.2018 § 36 myöntämä ympäristölupa kattohuopajätteen vastaanottoon, varastointiin, käsittelyyn ja käsitellyn kattohuopajätteen (kattohuoparouhe) jätteeksi luokittelun päättymiselle. Lupamääräystä 2, joka koskee kattohuopajätteen varastointia, on muutettu teknisen lautakunnan päätöksellä 21.2.2019 § 11 ja uudelleen 31.8.2023 § 83.

 

Kiinteistölle on saanut lupapäätöksen mukaisesti vastaanottaa ja käsitellä siellä kattohuopajätettä enintään 19 900 t/a. Kattohuopajätteen kerrallaan varastoitava enimmäismäärä on 19 900 t.

 

Tarpaper Recycling Finland Oy:n toiminnalle tällä hetkellä asetetun vakuuden arvo on ympäristöluvan mukaisesti 7 200 €.

  

Perusteet valvontaviranomaisen aloitteelle

Ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaan lupaviranomaisen on valvontaviranomaisen aloitteesta muutettava luvan vakuutta koskevia lupamääräyksiä, jos lupaviranomainen arvioi, että jätteen käsittelytoiminnalle luvassa määrätyn vakuuden määrä ei ole riittävä YSL:n 59 §:ssä tarkoitettujen toimien hoitamiseksi tai vakuus ei muutoin täytä 59-61 §:n mukaisia vaatimuksia.

 

YSL 59 §:n mukaan:

Jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi.

 

YSL 60 §:n mukaan: Vakuuden on oltava riittävä 59 §:ssä tarkoitettujen toimien hoitamiseksi ottaen huomioon toiminnan laajuus, luonne ja toimintaa varten annettavat määräykset.

  

Ympäristöministeriön julkaisun 2/2016 "Ympäristövalvonnan ohje" mukaan vakuuden riittävyyden seurannan ja tarkistamisen tulee olla osa lupavalvontaa kaikessa luvanvaraisessa toiminnassa, jolta edellytetään jätevakuuden asettamista. Jos valvontaviranomainen havaitsee säännöllisen valvonnan yhteydessä, että vakuuden määrä ei ole riittävä vakuuden kohteena olevaan toimintaan sekä sen mahdollisiin riskeihin ja vaikutuksiin nähden, tulee valvontaviranomaisen tarvittaessa saattaa vakuuden määrän muuttamista koskeva asia lupaviranomaisen käsiteltäväksi. Kun vakuuden muuttamista koskeva esitys tulee vireille valvontaviranomaisen aloitteesta, varataan toiminnanharjoittajalle tilaisuus lausua käsityksensä aloitteesta.

 

Tarpaper Recycling Finland Oy:n Leivonmäen laitokselle on tehty tarkastus 25.10.2023. Tarkastuksen johdosta ympäristötarkastaja on 5.4.2024 kehottanut (liite) Tarpaper Recycling Finland Oy:ä toimittamaan selvityksen vakuuden määrän riittävyydestä. Toiminnanharjoittajalle on varattu ympäristönsuojelulain (527/2014) 185 §:n ja hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti tilaisuus selityksen antamiseen asiassa. Selitys oli toimitettava 26.4.2024 mennessä. 25.4.2024 ennen teknisen lautakunnan kokousta Tarpaper Recycling Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja Antti Peltoniemi oli kertomassa yrityksen ajankohtaisia kuulumisia. Tässä yhteydessä selvityksen toimittamiselle annettiin lisäaikaa 15.5.2024 saakka. Selvitys ei saapunut määräaikaan mennessä. Lautakunnan puheenjohtaja oli 6.6.2024 puhelimitse yhteydessä Antti Peltoniemeen, joka oli luvannut toimittaa selvityksen viikolla 24. Selvitys ei saapunut.

 

Vakuuden määrän arvioiminen, YSL 61 §

Vakuudella pyritään varmistamaan, että asianmukainen jätehuolto voidaan vakuuden turvin järjestää, jos toiminnanharjoittaja laiminlyö jätehuoltovelvoitteensa tai ei maksukyvyttömyyden vuoksi pysty jätehuoltoa järjestämään. Vakuuden laskemisessa käytettiin aiemmin yleisesti ohjeena ympäristöministeriön julkaisua Jätevakuusopas 5/2012, jonka kuluvana vuonna on korvannut Jätevakuusopas 2024 - Opas jätehuollon toimijoilta vaadittavista vakuuksista.

 

Tällä hetkellä voimassa olevaa vakuutta toiminnanharjoittaja perusteli luvan hakemisvaiheessa siten, että sekalaisen jätteen suurin kertavarastomäärä on 40 t ja käsittelykustannus 180 €/t. Rautametallien ja ei-rautametallien suurimman varaston yhteenlaskettu arvo olisi positiivinen, jolloin niiden poistoimittamisen kustannukset olisivat 0 €/tn. Kattohuopajätteen arvo oli toiminnanharjoittajan laskelmissa myös positiivinen, koska kyseessä on raaka-aine polttoainetuotantoon, jolloin materiaalin arvo olisi positiivinen myös ilman käsittelyä.

 

Valvontaviranomainen on tilannut konsultilta laskelman jätevakuuden suuruudesta. Perusteltu laskelma on liitteenä.  

 

Esittelijä Ympäristötarkastaja Marika Masalin-Weijo

 

 Perustelut

Vakuuden määrän on oltava riittävä YSL 59 §:ssä tarkoitettujen toimien hoitamiseksi ottaen huomioon toiminnan laajuus, luonne ja toimintaa varten annettavat määräykset. Tällä hetkellä voimassa oleva jätteenkäsittelytoiminnan vakuus 7200 € ei ole riittävä kattamaan YSL 59 §:n mukaisia toimia. Perustelut ehdotetulle vakuudelle käyvät ilmi liitteenä olevasta vakuuslaskelmasta.

 

 

Päätösehdotus Valvontaviranomainen esittää, että Tarpaper Recycling Finland Oy:n jätteenkäsittelytoiminnalle 22.3.2018 myönnetyssä ympäristöluvassa asetettua YSL 59 §:n mukaista vakuutta muutetaan siten, että sen suuruus on 4 032 000,00 €. Toiminnanharjoittajan on asetettava vakuus 30 vuorokauden kuluessa päätöksen saatua lain voiman. Tarpaper Recycling Finland Oy:lle varataan tilaisuus lausua käsityksensä valvontaviranomaisen aloitteesta. Asia käsitellään tämän jälkeen lupaviranomaisen päätösasiana. Tästä aloitteesta ei ole muutoksenhakuoikeutta, koska kyse on asian valmistelusta.

 

Perustelut

Vakuuden määrän on oltava riittävä YSL 59 §:ssä tarkoitettujen toimien hoitamiseksi ottaen huomioon toiminnan laajuus, luonne ja toimintaa varten annettavat määräykset. Tällä hetkellä voimassa oleva jätteenkäsittelytoiminnan vakuus 7200 € ei ole riittävä kattamaan YSL 59 §:n mukaisia toimia. Perustelut ehdotetulle vakuudelle käyvät ilmi liitteenä olevasta vakuuslaskelmasta.

 

Päätös